Photobucket Photobucket

Hina nya diri bila tidak punya apa-apa.....


Alhamdulillah...segala puji hanya bagi ALLAH, Tuhan sekalian alam..

Luahan hati kali ini mengenai sifat manusia di sekeliling kita...Tak kiralah keluarga sendiri atau sahabat handai..atau sesiapa sahaja. Jika terlihat manusia kaya raya, kerja hebat, maka tarafnya tinggi di mata masyarakat. Jika tidak punya harta, tidak punya kerja hebat, maka tarafnya rendah malah mungkin dipandang hanya sebelah mata.. Seolah-olah taraf kehinaan seseorang, kita yang tentukan.' Hebat' sungguh ye manusia? 

Tiada siapa pun di dunia ini ingin hidup susah. TIADA SIAPA. Yang saja cari susah? Mungkin ada...tapi saya yakin ia juga tidak disengajakan. Tidak diniatkan. Tanyalah siapa sahaja, semua mahu berjaya..hidup senang, bahagia...Tapi kita sebagai hamba hanya mampu berusaha . ALLAH tentukan segala-gala. Jika susah, orang akan kata, 'kau tak cukup usaha'..'hidup tak berkat'..'sengaja cari susah'...Memang mudah melontar kata-kata...lidah tidak bertulang kan? 

Jika dinilai kebahagiaan dan keberkatan hidup dari sudut harta, maka Rasullullah SAW adakah tidak bahagia? Rasulullah SAW tidur hanya beralaskan tikar hingga berbirat belakang Baginda..adakah Baginda tidak cukup usaha untuk membeli tilam empuk? Rasullullah mengikat perut dengan batu kerana lapar akibat tidak makan berhari2...adakah hidup Baginda tidak berkat? 

Muhasabahlah diri. Hitunglah nikmat-nikmat ALLAH yang terlalu banyak telah kita ambil secara percuma. Bukankah semakin senang kita, semakin banyak kita 'berhutang' dengan ALLAH? Semakin akan ditanya ALLAH di hari pembalasan kelak? Ingatlah, di padang masyar nanti, fakir miskin yang hidup susah itu didahulukan ratusan tahun dari mereka yang hidup mewah .

Berhentilah menghukum. Berhentilah menilai orang lain. Bukankah lebih baik menghulurkan bantuan, mendoakan dan beri sinar harapan kepada mereka yang di katakan 'bertaraf hina' itu?




No comments:

Post a Comment